woensdag 11 april 2012

Toneelstuk drama

Introductie
Om de kinderen op een leuke manier kennis te laten maken met vervoer wordt er begonnen met een toneelstukje. Hierin komt naar voren dat iedereen om een andere reden reist. En veel mensen verschillende vervoersmiddelen gebruiken om ergen te komen.

Uitvoering:
De kinderen gaan na afloop van het toneelstuk zelf aan de slag met het bedenken van een toneelstuk. In groepjes van 4 mogen ze of het vervolg spelen van het voorgaande toneelstuk, of ze mogen er zelf 1 verzinnen.

Reflectie:
De groepjes voeren hun toneelstukje op. Tijdens de toneelstukken wordt er op verschillende aspecten gelet. Waar op wordt gelet wordt door de kinderen zelf aangegeven.

Toneelstuk
Rolverdeling toneelstuk drama:
Barry: Zakelijke reiziger
Matthew: Bagpakker
Martijn: Marine
Marloes: Conducteur

scene 1: op het station

Martijn komt op

Martijn: Geef Acht! Ik ben Matroos 1e klasse Kouwenberg en ik ben onderweg naar Den Helder voor een oefening.

Barry komt  op en stelt zich voor.
Barry: (aan de telefoon) Hallo met Barry Out van Out Hout BV.
Barry: Ik ben nu onderweg naar Schiphol, om een vlucht naar Beijing te halen.
Barry kijkt rond

Matthew komt op
Matthew: Bonjour, ik ben Matthieu. Ik doe een rondreis door Europa.
Matthew: Ik weet alleen niet op welk spoor ik moet zijn om in Amsterdam te komen. (ziet Barry) Meneer weet u op welk spoor de trein naar A'dam vertrekt
Barry: Ja ik moet daar ook zijn, loop maar mee.


Scene 2: in de trein
Barry en Matthew stappen in de trein en gaan naast Martijn zitten.

Matthew: ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Matthieu de la Rugzak
Barry: Hoi, ik ben Barry Out Hout, waar ga jij naar toe?
Matthew: Ik ben opweg naar Amsterdam. Naar de sail.
Martijn: Wat hoor ik nou?! hebben jullie het over de Sail? Ben je ook zo gek van boten?
Matthew: Oui, Oui, Ik kom speciaal hiervoor uit Paris naar Amsterdam.
Martijn: o sorry ik heb me nog net voorgesteld: Ik ben Martijn Anker. Ik heb nog een aantal tips voor je: ....... 3 masters/VOC/etc. etc. Ik ben er 2 jaar terug nog met HMS de Rotterdam geweest.
Matthew: Oke! dat ga ik zeker doen. Merci Beaucoup
Martijn: (barry) gaat u ook naar de Sail toe?
Barry: Nee, ik moet op zakenreis naar Beijing voor Out Hout Bv. En waar ga jij heen soldaat?
Martijn: Soldaat? Ik ben matroos 1e klas. En ik ben opweg naar Den Helder voor een oefening met de HMS Zuiderkruis.

Marloes: goedenmorgen heren, mag ik uw kaartjes zien?
Matthew: Alstublieft
Marloes: Dank u wel
Barry: Alstublieft
Marloes: Dank u wel
Martijn: Alstublieft
Marloes: Dank u wel, fijne reis verder.

Tring, tring, tring. Over enkele ogenblikken arriveren wij op Amsterdam Centraal. Deze trein zal doorrijden als stoptrein naar Schiphol. Denk bij het uitstappen aan uw bagage, en vergeet niet uit te checken. Wij wensen u nog een fijne dag.


Matthew: Sacre Bleu, is het nou al tijd? ik wens u nog een prettige reis verder!
Barry: Heel veel plezier op de Sail, en succes met de reis.
Martijn: En onthoud mijn tips!
Matthew: Oui, Oui, dat zal ik zeker doen. Au revoir

Marloes: Bedankt en tot ziens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten